„Ucząc innych, sami się uczymy”.
Od września 2010 roku Gimnazjum nr 1 w Mławie realizuje projekt matematyczno – przyrodniczy Akademii Uczniowskiej organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Współfinansowany jest on ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akademia Uczniowska obejmuje ponad 300 gimnazjów i około 35 tysięcy gimnazjalistów w pięciu województwach: dolnośląskim, mazowieckim, warmińsko – mazurskim, wielkopolskim i śląskim. W ramach projektu uczniowie realizują treści i umiejętności zawarte w podstawie programowej przedmiotów: matematyka, biologia, chemia i fizyka. Celem projektu jest zachęcenie uczniów i nauczycieli do samodzielnych poszukiwań nowych rozwiązań, realizowanie ich w praktyce
i dzielenie się swoim doświadczeniem. Nauczycielom natomiast zapewnione zostaje wsparcie poprzez szkolenia, kursy internetowe i doradztwo doświadczonych konsultantów.
Podczas zajęć gimnazjaliści w niewielkich grupach planują i przeprowadzają, zgodnie z procedurą naukową, obserwacje, eksperymenty i projekty zespołowe, w tym projekty wzajemnego nauczania. Wprowadzają w życie zasadę, że najwięcej nauczysz się, ucząc innych. Korzystając z własnej kreatywności, na podstawie eksperymentów odkrywają kluczowe zagadnienia z tych dziedzin. Mają możliwość samodzielnego poeksperymentowania i poznania naukowych metod badawczych. Przeprowadzają także wzajemne nauczanie swoich kolegów z klasy i przygotowują dla nich karty pracy. Swoją pracę dokumentują, prowadząc Dzienniki Badawcze, które są umieszczane na platformie internetowej a następnie opiniowane przez mentora.
Nauczyciele starają się ciekawiej uczyć przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Są przygotowani do prowadzenia szkolnych kół naukowych na specjalnie prowadzonych w tym celu szkoleniach internetowych i stacjonarnych. Do ich zadań należy również wspieranie uczniów w samodzielnym stawianiu pytań i poszukiwaniu na nie odpowiedzi. Zachęcają gimnazjalistów, aby osobiście angażowali się w proces poznania i zrozumienia świata oraz brali odpowiedzialność za swoje uczenie. Wykorzystują przy tym naturalną ciekawość uczniów i starają się tworzyć uczniowi przestrzeń do samodzielnego badania świata.
Akademia Uczniowska swoimi działaniami stara się zmienić nie tylko metodykę nauczania przedmiotów matematyczno - przyrodniczych, ale również stosunek uczniów do przedmiotów ścisłych. CEO finansuje dodatkowo wycieczki edukacyjne do ośrodków akademickich oraz warsztaty z chemii i fizyki, które odbywają się na terenie szkoły, a także dostarcza szkołom uczestniczącym w programie zestawy odczynników do prowadzenia eksperymentów i mikroskopy laboratoryjny. Do tej pory z CEO pozyskaliśmy 30 tysięcy złotych.
Uzupełnieniem uczniowskich kół naukowych jest udział młodzieży w Wojewódzkim Festiwalu Nauk Przyrodniczych, który rokrocznie odbywa się wiosną w Warszawie. Wyjazdy na festiwal są w całości finansowane przez CEO. W trakcie FUN uczniowie prezentują szerszej publiczności efekty swojej pracy.
Efektem udziału w projekcie Akademia Uczniowska jest poszerzenie współpracy z młodzieżą z innych szkół, nie tylko w województwie mazowieckim. Dzięki temu, że zajmują się tymi samymi zagadnieniami, mają możliwość kontaktów online, dzielenia się pomysłami i tworzenia wspólnych projektów.
Eksperymenty, obserwacje i projekty wykonane przez gimnazjalistów są prezentowane na forum szkoły, a poszczególne etapy pracy dokumentowane na uczniowskich blogach. Realizując powyższe działania zyskaliśmy kolejny certyfikat „Akademii Uczniowskiej”.
Mamy nadzieję, że ta praca sprawi, że uczniowie w przyszłości chętniej i z pasją będą studiowali nauki matematyczno – przyrodnicze.