We wtorek, 27 maja 2025 roku, w Szkole Podstawowej nr 2 w Mławie odbyły się: wykład i warsztaty dla uczniów zorganizowane przez Miasto Mława w ramach projektu retencyjnego. Wydarzenie miało na celu przybliżenie młodzieży tematów związanych z retencją wody, zmianami klimatycznymi oraz nowoczesnym, proekologicznym podejściem do gospodarowania wodami opadowymi. W tematykę spotkania wprowadzili uczniów Zastępca Burmistrza Miasta Mława i koordynator projektu Marcin Burchacki oraz Dyrektor Szkoły Jolanta Tyl, którzy podkreślili znaczenie edukacji ekologicznej i odpowiedzialności za środowisko już od najmłodszych lat. Wykład oraz warsztaty poprowadzili przedstawiciele firmy Deer Garden, którzy z zaangażowaniem dzielili się wiedzą i doświadczeniem z zakresu retencji oraz tworzenia ogrodów deszczowych.
Część teoretyczna wydarzenia skupiała się na takich zagadnieniach jak: czym jest retencja, jakie zagrożenia niosą susza i podtopienia dla miast i ludzi, dlaczego tak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie wodą oraz jak możemy się chronić przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych. Szczególną uwagę poświęcono ogrodom deszczowym, które są jednym z nowoczesnych rozwiązań służących do zatrzymywania i wykorzystywania wód opadowych. Uczestnicy dowiedzieli się, że ogród deszczowy to specjalnie zaprojektowany układ roślin i warstw filtrujących, który ma za zadanie przechwytywać deszczówkę, oczyszczać ją i stopniowo wprowadzać do gruntu. W odróżnieniu od tradycyjnych systemów odwodnieniowych, ogrody deszczowe wspierają lokalną retencję, zmniejszają ryzyko podtopień oraz wspomagają bioróżnorodność w miejskich przestrzeniach. Ich walorem jest także estetyka – odpowiednio dobrane rośliny tworzą piękne, naturalne kompozycje zieleni.
Po części wykładowej uczniowie przystąpili do zajęć praktycznych. Pod okiem specjalistów z firmy Deer Garden, młodzież wspólnie stworzyła ogród deszczowy w donicy, który na stałe został umiejscowiony przy wejściu do szkoły. Każdy uczestnik miał okazję poznać proces budowy takiego ogrodu – począwszy od ułożenia warstw drenażowych (keramzyt, piasek, warstwa filtrująca), poprzez odpowiednie ukształtowanie podłoża, aż po dobór i sadzenie roślin.
Zasadzono około 50 specjalnie dobranych roślin, które dobrze radzą sobie w warunkach zmiennej wilgotności. Uczniowie z zapałem pracowali przy tworzeniu ogrodu – nie brakowało śmiechu, zaangażowania i... zabrudzonych ubrań, co tylko potwierdzało, że nauka poprzez działanie daje najlepsze efekty.
Spotkanie okazało się wielkim wydarzeniem nie tylko dla uczestników, ale i dla całej szkoły. Wzbudziło duże zainteresowanie wśród uczniów i nauczycieli, a także zainspirowało wielu młodych ludzi do stworzenia własnych miniogrodów deszczowych w donicach na działkach i przydomowych ogródkach. Takie inicjatywy mają ogromne znaczenie w budowaniu świadomości ekologicznej od najmłodszych lat i uczą odpowiedzialności za środowisko.
Miasto Mława, które zrealizowało zadanie za kwotę 18 302,40 zł, planuje w tym roku jeszcze jedno wydarzenie o podobnym charakterze – łączące teorię z praktyką. Wszystkie te działania są częścią większego projektu pn. „Zintegrowane przedsięwzięcia infrastrukturalne dostosowujące teren Miasta Mława do zmian warunków pogodowych poprzez poprawę retencji i zarządzanie wodami opadowymi”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027, Priorytet FEPW.02 Energia i klimat, Działanie 2.2 Adaptacja do zmian klimatu.
Wartość całkowita projektu: 29 665 440,04 zł
Wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich: 25 215 623,37 zł
#MiastoMława #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #Retencja
WM/WP