Ekologiczna edukacja. Nasza kampania objęła 8000 osób | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Ekologiczna edukacja. Nasza kampania objęła 8000 osób

Urszula Adamczyk / 24 listopada 2023

Torby wielorazowego użytku rozdawane mieszkańcom Mławy, Eko-show dla uczniów, wyjazd do parku krajobrazowego, publikacja komiksu o odpadach czy warsztaty plastyczne – to elementy tegorocznej kampanii Burmistrza Miasta Mława „Czy wiesz jak segregować”.

Rozpoczęliśmy już w styczniu! Osoby, które przychodziły  do ratusza z nowymi deklaracjami dotyczącymi odbioru śmieci, otrzymywały od nas płócienne ekologiczne torby (jeden z 6 wzorów) z hasłami dotyczącymi prawidłowej segregacji.
Kolejne części kampanii skierowaliśmy do młodszych mieszkańców miasta – uczniów szkół podstawowych. W kwietniu zaprosiliśmy placówki do udziału w konkursie Eko-show; przebiegał w dwóch etapach, a jego uczestnicy mieli za zadanie przygotować występ sceniczny (forma dowolna) poświęcony tematyce segregacji śmieci. Eliminacje odbyły się w szkołach, a finał na estradzie parku miejskiego, podczas obchodów Dnia Dziecka 4 czerwca.
Dzieci przygotowały spektakle, skecze i piosenki. Laureatami zostali uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi w Mławie. 15 czerwca odebrali główną nagrodę, czyli wyruszyli na leśną wyprawę do Welskiego Parku Krajobrazowego. Razem z przewodnikiem spacerowali po torfowiskach, odwiedzili muzeum na terenie parku i wielkie mrowisko.
Również od kwietnia trwały prace poświęcone komiksowi „Wyrzutki i ich skutki”. To publikacja, dzięki której możemy mówić o segregacji i ekologii w sposób przystępny dla dzieci. Autorka komiksu Zuzanna Szymborska powołała do życia drużynę Wyrzutków – Pestkę, Alka, Szkło i Mówkę – to odpadki, które zamiast do koszy na segregowane śmieci zostają wyrzucone do jednego wspólnego śmietnika. Nasze Wyrzutki wyruszają w podróż przez Mławę (w komiksie pojawiają się akcenty związane z naszym miastem), aby znaleźć odpowiednie pojemniki i zyskać szansę na recykling i drugie życie.
Wydana przez Miasto Mława publikacja, w której znajduje się komiks, zawiera również wiele porad i informacji dotyczących segregowania śmieci. Informacje podane są w przystępny sposób, dostosowany do wieku adresatów – uczniów szkół podstawowych.
Kampania z Wyrzutkami była przeprowadzona w kilku etapach. Wydanie komiksu to pierwszy krok. Kolejnym było rozdanie szkołom we wrześniu kompletów gigamalowanek z planszami z komiksu. Dzieci z klas II i III miały za zadanie je pokolorować, a następnie były one rozwieszone w formie wystawy w przestrzeni szkół. W ten sposób zaznajomiliśmy uczniów z Wyrzutkami.
Przygotowaliśmy również scenariusze lekcji o segregacji śmieci z wykorzystaniem komiksu adresowane do klas VI i VII, wg których w szkołach w październiku zostały przeprowadzone godziny wychowawcze.

Następnym punktem były warsztaty plastyczne, prowadzone przez autorkę komiksu Zuzannę Szymborską. Razem z rysowniczką uczniowie (jedna grupa VI- i VII-klasistów w każdej ze szkół) tworzyli kolejną komiksową postać – piątego bohatera ekipy Wyrzutków, który pojawi się w drugiej części komiksu (planujemy go wydać w 2024 r.).
Wszyscy uczestnicy warsztatów otrzymali od nas po komplecie naklejek z Wyrzutkami.

W ramach kampanii „Czy wiesz jak segregować” wydaliśmy również karty „Piotruś” z naszymi bohaterami i zasadami segregacji oraz przygotowaliśmy koszulki dla dzieci, również z podobiznami Wyrzutków. Karty i koszulki będą wykorzystane w przedsięwzięciach, które planujemy zorganizować w przyszłym roku.
W sumie w tym roku działaniami kampanii edukacyjnej „Czy wiesz jak segregować” objętych zostało bezpośrednio ok. 8000 osób.